جشن هویج خوران ایرانی ها را دیده اید؟

به گزارش مجله سرگرمی، آیین افتتاحیه نخستین جشنواره هویج زرد(زردک) خرانق صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در کاروانسرای تاریخی خرانق برگزار گردید.

جشن هویج خوران ایرانی ها را دیده اید؟

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در حاشیه این مراسم در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار داشت: این جشنواره همراه با آیین سنتی برداشت و شست وشوی زردک در جوار قلعه تاریخی خرانق شروع شد و در ادامه مسئولان حاضر در جشنواره از بخش های علمی آموزشی و فرهنگی هنری و نیز نمایشگاه صنایع دستی و دستاوردهای روستاییان بخش خرانق دیدن کردند.

به گفته وی، بنا بر اعلام کمیته برگزاری جشنواره، علاوه بر گروه های مردمی از استان، بیش از 20 تور گردشگری نیز در جشنواره مذکور شرکت نموده و از برنامه های متنوع آن بهره مند خواهند شد. این جشنواره تا ساعت 22 پس فردا جمعه برپاست و با ویژه برنامه ی اختتامیه به کار خود انتها خواهد داد.

پیش از این دبیر نخستین جشنواره هویج زرد(زردک) خرانق از اعلام آمادگی تورهای گردشگری از سراسر کشور برای حضور در دهکده تاریخی خرانق اطلاع داده بود.

محسن فتاحی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اظهار نموده، یکی از برنامه های مهمی که همزمان با آخرین روزهای پاییز استان یزد برگزار خواهد شد، جشنواره زردک خرانق است.

وی با اشاره به این که این جشنواره طی روزهای 28 و 29 آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد، توضیح داد: با توجه به اطلاع رسانی مطلوب از سوی کمیته برگزاری تاکنون علاوه بر گروه های مختلف مردمی، بیش از 20 تور گردشگری برای حضور در نخستین جشنواره زردک خرانق اعلام آمادگی نموده اند.

وی با بیان این که این جشنواره، بهانه و فرصتی است تا افراد بومی علاقمند در حوزه فعالیت های اجتماعی با ایجاد انسجام، مسیر تازه ای را درخرانق رقم بزنند، توضیح داد: البته با توجه به فرصت یک هفته باقیمانده تا برگزاری جشنواره، پیش بینی می کنیم که تعداد تورهای داخلی و البته در صورت فراهم شدن بستر، تورهای خارجی شرکت کننده در این جشنواره افزایش پیدا کند.

فتاحی با بیان این که یکی از موضوعاتی که در برگزاری این جشنواره مورد توجه قرار خواهد داشت، بحث معرفی جاذبه های گردشگری این بخش پهناور است، بیان نمود: باید در فرصت پیش آمده نسبت به معرفی جاذبه های گردشگری این بخش اقدام کنیم و آنها را بهتر به مهمانان و شرکت کنندگان در جشنواره بشناسانیم.

دبیر این جشنواره اظهار داشت: جشنواره زردک با هدف ایجاد نشاط اجتماعی با تکیه بر محورهای اقتصادی، کشاورزی و میراث فرهنگی برگزار می گردد که مطمئنا با هدف گذاری صورت گرفته به صورت سالیانه ادامه خواهد داشت.

جاوید عیدانی، پیش از این بخشدار خرانق از برگزاری اولین جشنواره کشوری هویج زرد(زردک) در این دهکده تاریخی و توریستی اطلاع داده و به خبرنگاران گفته بود: با توجه به ظرفیت کشاورزی منطقه خرانق در زمینه فراوری نوعی هویج با نام زردک بر آن شدیم تا نخستین جشنواره این نوع صیفی را در دهکده تاریخی و توریستی خرانق برگزار کنیم.

وی با اشاره به اهداف این جشنواره، توضیح داد: مطمئنا برگزاری جشنواره هایی که ظرفیت معرفی مناطق گردشگری را دارد به ویژه در زمینه محصولات کشاورزی و سنتی، در ایجاد بستر حمایتی این بخش تأثیر بسزایی خواهد داشت.

عیدانی از برگزاری بازارچه صنایع دستی و فروش محصولات کشاورزی و دامداری بخش خرانق در حاشیه این جشنواره اطلاع داد و اضافه کرد: در این جشنواره علاوه بر برگزاری کارگاه های آموزشی و پژوهشی ویژه کاشت و نگهداری زردک خرانق به عنوان منحصربفردترین محصول کشاورزی منطقه، برنامه های فرهنگی و هنری نیز به اجرا در خواهد آمد.

بخشدار بزرگترین بخش کشور اضافه کرد: برگزاری بازی های بومی، محلی و پخت غداهای محلی از دیگر بخش های این جشنواره خواهد بود.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8644

به "جشن هویج خوران ایرانی ها را دیده اید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشن هویج خوران ایرانی ها را دیده اید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید