معرفی خودرو، مرسدس بنز چطور مرسدس بنز شد؟، مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز

به گزارش مجله سرگرمی، مرسدس بنز، (Mercedes-Benz) یک شرکت خودروسازی آلمانی است که کارخانه مرکزی آن در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت واقع شده است.

معرفی خودرو، مرسدس بنز چطور مرسدس بنز شد؟، مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز
به گزارش خبرنگار ، شرکت خودروسازی که به ساخت خودرو های لوکس و لاکچری شهرت دارد؛ تاریخچه ای کهن و زیبا را در پشت سر خود پنهان ساخته است که هر کسی از آن اطلاع ندارد و یا کمتر کسی را می توان پیدا کرد که نگاه به گذشته چنین شرکت خودروسازی بزرگی برایش جالب باشد.

در همین راستا امروز به سراغ معرفی این شرکت و آنالیز تاریخچه آن رفته است که پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

مرسدس بنز، (به آلمانی: Mercedes-Benz) شرکت خودروسازی آلمانی است، که در زمینه طراحی و ساخت انواع خودرو، کامیون، اتوبوس و موتور های درون سوز، همچنین ارائه خدمات مالی (لیزینگ و بیمه اتومبیل) و نیز تعمیر خودرو فعالیت می نماید.

کارخانه مرکزی شرکت مرسدس بنز در منطقه زیندل فینگن واقع در شهر اشتوتگارت قرار گرفته است.

این شرکت ادامه قدیمی ترین سازنده خودرو های بنزینی در دنیا، یعنی دایملر-موتورن-گیزلشافت است، که در سال 1890 توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ تأسیس شده بود. شاخه دیگر از مرسدس-بنز، کمپانی بنز آگ می باشد، که در سال 1883 توسط کارل بنز راه اندازی شد.

در سال 1900 گوتلیب دایملر درگذشت و در 1902 پس از انعقاد قراردادی میان ویلهلم مایباخ و امیل جلینک، شرکت دی ام جی فراوری اتومبیل با برند مرسدس، که از ابتدای نام دختر جلینک، یعنی مرسدس جلینک گرفته شده بود را، شروع کرد.

در سال 1926 شرکت دایملر-بنز از ادغام دو شرکت دایملر-موتورن-گیزلشافت و بنز اند سی تأسیس شد و از تاریخ 28 ژوئن 1926 کارخانجات دو شرکت، فراوریات خود را، با برند مرسدس بنز، به بازار عرضه کردند.

در سال 1998 پس از ادغام دایملر-بنز با شرکت خودروسازی آمریکایی کرایسلر و تشکیل دایملرکرایسلر آگ، این شرکت مدیریت مرسدس-بنز را در اختیار گرفت. در سال 2007 در پی خریداری کرایسلر، توسط شرکت مدیریت سرمایه سربروس و انحلال دایملرکرایسلر، شرکت دایملر آگ تشکیل شد.

امروزه مرسدس-بنز یکی از زیرمجموعه های شرکت دایملر آ. گ. به شمار می آید و همراه با آئودی و ب ام و سه خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند، که به عنوان پرفروش ترین خودروسازان لوکس دنیا، شناخته می شوند.

تاریخچه شرکت خودروسازی مرسدس بنز

مرسدس نام یک دختر اسپانیایی به معنای وقار و زیبایی است.

آن آرم جاودان در سال 1903 طراحی شد، اما در سال های 1909 (دو بار)، 1916 و 1921 تکامل یافت تا اینکه در سال 1926 به یک ستاره طلایی با دایره ای که دور آن را محصور نموده بود مبدل شد و تا به امروز به همین شکل و شمایل ماند.

کارل بنز در بیست و پنج نوامبر سال 1844 در کاسروه (یکی از شهر های آلمان) پا به عرصه وجود گذاشت وقتی دو ساله بود پدرش درگذشت. با وجود وضع بد مالی، مادرش امکانات آموزشی را برای او فراهم نمود. کارل بنز دبیرستان را زیر نظر ((فردیناند رتین بافر)) به انتها رساند و بعد از آن در دانشکده فنی در شهر کاسروه ادامه تحصیل داد. همزمان با تحصیل یک دوره دو ساله را در یک کارخانه فنی و مهندسی در کاسروه گذراند در مدتی که آنجا بود، کارل تجربه های مقدماتی را در همه زمینه های فنی کسب کرد. اولین تجربه کاری او، به عنوان یک طراح در ساخت یک کارخانه در شهر ((مانهایم)) بود. وی در سال 1868کارش را از دست داد و جذب شرکتی به نام ((Gebruder Benckiser Eisen werke und Maschines Fabrik)) شد این شرکت بیشتر کار های ساختمانی و پلسازی انجام می داد. سپس در کارخانه ((Ben ckiser)) در وین مشغول بکار شد.

معافیت پرداخت عوارض جاده ای به آذربایجان

در سال 1871 اولین شرکت خود را در مانهایم به یاری یک مکانیک به نام آگوست ریتر تاسیس کرد و به زودی معلوم شد ریتر همکار مناسبی نیست در نهایت بنز تنها با یاری نامزدش، برتا رینگر، موفق شد بر موانعی که سد راه او شده بودند پیروز گردد یکی از دلایل پیروزی او این بود که برتا جهیزیه اش را فروخت و بنز توانست سهام ریتر را خریداری کند.

در سال 1872 برتا و کارل ازدواج نمودند. کارل و برتا پنج فرزند به نام های ایگن (1873)، ریچارد (1874)، کلارا (1877)، تایلد (182)، الن (1890) داشتند.

بنز ابتدا در تجارت موفقیتی بدست نیاورد و خوش شانس نبود. برای مثال ((Iron foumdry and mechanical work shop)) که از کارگاه های او بود توسط ماموران سلطنتی مصادره شد در طول این مدت کارل تمام توانایی اش را روی توسعه موتور های دو زمانه متمرکز کرد.

بنز چند امتیاز مهم برای فراوری و تکمیل کردن موتور دو زمانه اش دریافت کرد، و تا وقتی که به استاندارد های مورد نظرش نرسید، دست از کار نکشید به عنوان مثال یکی از این امتیاز هایی که به بنز اعطا شد این بود که سیستم موتور های سرعتش را تنظیم کند وی با یاری مخترعان و همکاران جدیدش، عکاس معروف ((امیل بوهلر)) و برادرش، یک بازرگان و با پشتیبانی مالی یک بانک در مانهایم یک شرکت سهامی در سال 1882 تاسیس کردند و آن را ((Gas motoren-fabrik Mannheim)) نامیدند.

کارل بنز 50% از سهام شرکت را در اختیار داشت او به عنوان یک عضو هیئت مدیره و سهام دار از حق اظهار نظر کمتری نسبت به دیگران برخوردار بود همکارانش ((دیگر سهامداران)) سعی کردند که نفوذشان را در شرکت بیشتر نمایند و بالاخره این برخورد ها باعث شد که بنز شرکت را در سال 1883 ترک کند.

در سال 1883 بنز یک پشتیبان مالی دیگر را در ماکس رز پیدا نمود او کسی نبود جز ((بردریک ویلهم ابلینگر)). فردریک فروشگاه دوچرخه فروشی را اداره می نمود و بنز علاقه وافری را به وسایل موتوری در او یافت. در اکتبر همان سال بنز و 2 نفر دیگر که یکی از آن ها فردریک بود شرکت ((Benz & co)) را تاسیس نمودند نیروی کار این شرکت به 25 نفر می رسید. این کمپانی تا جایی پیشرفت کرد که قادر بود امتیاز فراوری موتور های بنزینی را واگذار کند.

اکنون بنز می توانست بیشتر وقتش را وقف توسعه موتور های اتومبیل کند. وی راه خویش را از دایلمر جدا کرد و موتور چهار زمانه بنزینی خودش را بر روی کالسکه ای نصب کرد. در سال 1886 بنز از اولین خودروی خود پرده برداری کرد و آنرا به نمایش عمومی گذاشت.

بین سال های 1885 تا 1887، سه مدل از این نوع خودرو ها را طراحی کرد. مدل اول که بنز آنرا در سال 1906 به موزه آلمان اهداء کرد. مدل دوم که چندین بار طراحی و بازسازی شد. مدل سوم که از چرخ های چوبی استفاده می کرد و ((برتا)) برای اولین بار با این خودرو به مسافرتی طولانی رفت.

در سال 1886 فراوریات بنز جوابگوی تقاضای مردم برای خودرو نبود و او ((Benz & co. Rheinische Gas motoren Fabrik)) را به کارخانه بزرگتر در والدهافتتراس منتقل نمود. دراین کارخانه تا سال 1908 خودرو فراوری می شد. در سال 1893 مرسدس بنز خودرو هایی فراوری می کرد که مجهز به محور های پیچشی بود.

بین سال های 1894 تا 1901 بنز خودرو مدل ((velo)) را در کارخانه ((Benz & co)) فراوری می کرد. این خودرو از قیمت متعادلی برخوردار بود و از این خودرو دو نفره جمعاً 120 دستگاه فراوری شد. بتدریج Benz & co به قدری پیشرفت کرد که پیشتاز در امر خودرو سازی شد و در نهایت در سال 1899 به یک شرکت سهامی تبدیل شد.

((جولیوس گان)) عضو هیئت مدیره و مسئول امور بازرگانی شرکت شد کارگران قسمت فراوریی از 50 نفر در سال 1890 به 340 نفر در سال 1899 رسید. در همین سال بنز به تنهایی 572 دستگاه خودرو فراوری کرد.

24 ژانویه 1903، روزی بود که کارل بنز از کار های فنی کناره گیری کرد، و به عنوان ناظر هیئت مدیره به کار خودش ادامه داد. این اقدام او نتیجه مشاجره ای بود که با مدیر عامل داشت، زیرا مدیر عامل تصمیم داشت که از طراحان فرانسوی در طرح مانهایم استفاده کند و هدفش مقابله و رقابت با ((مرسدس)) بود. همچنین دو پسر کارل، ایگن و ریچارد، همراه با این اقدام او شرکت را ترک کردند اگر چه ریچارد در سال 1904 به عنوان مدیر فراوری خودرو های مسافرتی به شرکت برگشت. در انتها همان سال کل فروش شرکت 3480 دستگاه بود.

خشت اول مرسدس بنز

می توان به جرات گفت که مرسدس بنز و پایه گذاری آن بیشترین نقش را در تسهیل سیستم حمل و نقل در بدو تحولات ماشینی ایفا نموده اند. همراه با فراز و نشیب ها، دگرگونی های سیاسی و اقتصادی دنیا، تغییرات اساسی در مسیر کار موسسان این کمپانی دو سویه ایجاد شد تا بدین ترتیب نتیجه همه این تغییرات به یک غول اتومبیل سازی و در واقع ماشین سازی امروز در عرصه های متعدد صنعتی و کاربردی مبدل گردد.

کمپانی دایملر ـ. بنز که امروزه رسما به عنوان مرسدس ـ. بنز معروف است در ژوئن 1926 پایه گذاری شد. اساس تشکیل آن: تلفیق دو کمپانی هم وطن Benz&Cie و Dimler Motor Gesellschaft (DMG) بود که هر دو از شرکت های مخترع اتومبیل محسوب می شدند. Benz&Cie در سال 1871 توسط کارل بنز ساخته شد. گاتلیب دایملر و دستیار و همکار وی ویلهم میباخ نیز در سال 1890، DMG را بنا کردند. با ترکیب این دو کمپانی که به تفصیل شرح داده خواهید شد ـ. در حقیقت قدیمی ترین خط فراوریی اتومبیل سازی دنیا بنا قرار گرفت.

شایان ذکر است که پیش از آن هیچ یک از این رو دو شرکت مستقل با وجود نزدیکی محل کار خود بهم اطلاعی از کار یکدیگر نداشتند.

کار بنز (1929 ـ. 1844) در منهیم مغازه داشت. وی در اولین کوشش های خود در سال 1885 توانست اولین اتومبیل خود را با موتور درون سوز فراوری کند. در 29 ژانویه 1886 آن را به یک اتومبیل سه چرخ بود با نام موتور ـ. واگن بنز ثبت کرد. در سال 1879 اولین پیشرانه رسمی بنز که در واقع مکملی برای موتور ـ. واگن پیش ساخته بود فراوری شد. پیشرانه وی یک چهار ضرب تک سیلندر با سرعت بالا بود. بیشتر تمرکز کاری بنز روی پیشرانه ساکن بود.

اما بعد ها کارش را روی موتور واگن خود توسعه داد و اولین اتومبیلش را رد سال 1888 فروخت. بعد ها در سال 1891 اولین مدل چهار چرخ را فراوری کرد. نظر به اتفاقاتی که در سال 1900 رخ داد، کمپانی Benz&Cie به بزرگترین فراوری نماینده اتومبیل دنیا تبدیل شد.

بخش دیگری از آلمان غربی، درست در 60 مایلی منهیم، گاتلیب دایملر (1900 ـ. 1834) و ویلهم میباخ (1929 ـ. 1846) در مل کار خود در کن استات اشتوتگارت به فعالیت مشغول بودند. در 29 آگوست 1885 احتراع خود را که یک الگوی پیشرانه گازی مدرن بود به نام پیشرانه ساعت پدر بزرگ عرضه کردند. دایملر در هشتم مارس 1886 یک کالسکه خرید که ویلهم ویمپف آن را ساخته بود. میباخ رماحل آماده سازی این کالسکه را برای حمل پیشرانه جدید بر عهده داشت. البته طرح های مشابه یعنی یک کالسکه حاصل پیشرانه بیش از آن نیز ارائه شده بود. اما این مدل یک تفاوت عهده داشت و آن هم استفاده از پیشرانه درون سوز بود. نویسندگان تاریخ کمپانی مرسدس از آن با عنوان یک کالسکه بی اسب نام می بردند.

در سال 1889 دایملر و میباخ اولین اتومبیل چهار چرخ با پیشرانه چهار ضرب را فراوری کردند. در سال 1890 این دو همکار دیرینه، کمپانی DMG را پایه گذاری کردند و یک سال بعد یعنی در سال 1891 اولین اتومبیل خود را به فروش رساندند. خط کاری DMG به گونه ای بود که دوام زمانی می توانست آن را به یک ابر قدرت مستقل در عرصه خودرو سازی بدل نماید. یعنی با توجه به سابقه کوتاهی که در تاریخچه این شراکت دو نفره وجود ثبت شد پیشروی DMG درصورت ادامه فعالیت در شرایط مساعد می توانست امروزه نام آن را به جای هر نام دیگری بر سر زبان ها بیاندازد.

اما در کنار مسائل سیاسی و تحولات اقتصادی وقت، مسائل درونی پایه های این کمپانی راست کرد. در سال 1900 دایملر در گذشت و دیری نپائید که میباخ نیز DMG را ترک کرد. مجموعه این اتفاقات عرصه را برای پیشرفت هر چه بیشتر بنز و کمپانی اش هموار کرد. در سال 1924 پس از جنگ دنیای اول، کشور آلمان با مسائل اقتصادی فراوانی روبرو شد.

همین دلیل یک توافقنامه مشترک المنافع میان دو کمپانی خودرو سازی مذبور منعقد شد به موجب این قرارداد که تا سال 2000 پا برجا بود دو شرکت توافق کردند که هر کدام تحت مارک مستقل خود و با سود مشترک محصولاتشان را بفروشند. 2 سال بعد در سال 1926 این دو کمپانی رسما با هم ادغام شدند و با نام دایملر بنز AG اتومبیل ها و کامیون های خود را عرضه کردند.

کمپانی جدید با یادگاری از دایملر یعنی آرم طراحی شده توسط وی وارد عرصه شد. این آرم (یک ستاره سه سویه) نشانگر توانایی های این کمپانی برای استفاده ماشین هایش در هر سه زمینه کاربردی زمین، هوا و دریا (چه نظامی و چه غیر نظامی) بود. این ستاره اولین بار در مدل 1909 فراوریی DMG استفاده شد. البته الگوی فعلی مرسدس ـ. بنز یک دایره نیز در اطراف این ستاره دارد که تا قبل از سال 1937 فاقد آن بود.

در هر حال حاصل ادغام این دو کمپانی رقیب، امروز سیل عظیم محصولات متعدد و متنوعی است که تقریباً در تمامی زمینه ها، از دوچرخه سازی تا صنایع نظامی و حتی مسابقات دنیای به بازار عرضه می گردد. مرسدس ـ. بنز در حال حاضر در بیش از 130 کشور دنیا مرکز فروش و خدمات رسمی بوده را دایر نموده است.

موارد فعالیت این شرکت به شدت مثبت و تکاملی است. برای مثال در سال 2005 در ادامه سیر تصاعدی فروش این شرکت در سال های گذشته، در مرکز فروش ایالات متحده (MBUSA) 421/224 دستگاه از محصولات حمل و نقل این شرکت بفروش رسیده است که یک آمار خیره نماینده در تاریخ بنز محسوب می گردد.

این نکته بسیار قابل توجه و تامل است که پشتکار، هدف تعیین و مدون به همراه کوشش مستمر در راه رسیدن به هدف در هر شرایطی (حتی نابسامانی هایی همچون جنگ دنیای) می تواند مثمر ثمر باشد. آنچه در بیان این بخش از مجله حاضر مد نظر است همچون بسیاری قسمت های دیگر منحصر به یک اطلاع رسانی و نگرش سطحی به خط حوادث شرکت های صنعتی خارجی نیست. قطعا یک دید عمیق به خشت اول و سیر تکاملی الگوی صنعتی موفق می تواند در بهبود وضعیت خودرویی اگر نه موثر، ولی راه گشا باشد.

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6568

به "معرفی خودرو، مرسدس بنز چطور مرسدس بنز شد؟، مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی خودرو، مرسدس بنز چطور مرسدس بنز شد؟، مروری بر تاریخچه پرفراز و نشیب مرسدس بنز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید