هنوز به رونق این بازارچه هنری امیدوارند

به گزارش مجله سرگرمی، تنها بازارچه دائمی صنایع دستی شهرستان گنبد کابوس با مبلغی بالغ بر 20 میلیارد ریال افتتاح و بعد از یک سال و حدود چهار ماه همچنان بی رونق است اما معاون صنایع دستی استان گلستان می گوید تا سه هفته آینده رونق می گیرد.

هنوز به رونق این بازارچه هنری امیدوارند

به گزارش خبرنگاران، بازارچه صنایع دستی شهرستان گنبد کابوس همزمان با روز جهانی صنایع دستی(20 خرداد ماه) سال گذشته افتتاح شد. به گفته ابراهیم کریمی ـ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ـ این بازارچه دائمی با مبلغی بالغ بر 20 میلیارد ریال، در مساحت 700 متر مربع با 26 غرفه توسط بخش خصوصی افتتاح و به بهره برداری رسید. طبق تفاهم نامه با بخش خصوصی، غرفه های آن تا یک سال برای متقاضیان رایگان در نظر گرفته شد.

حالا یک سال و حدود چهار ماه از افتتاح این بازارچه گذشته است اما همچنان بی رونق است و بنا بر گفته اهالی منطقه بیشتر اوقات تعطیل است. از پشت درِ شیشه ای ساختمان معین است که بسیاری از مغازه ها خالی است و تابلوهایی هم برای فروش واحدهایی پشت شیشه نصب گردیده است.

یکی از مغازه دارهای اطراف این ساختمان به خبرنگاران، می گوید: این ساختمان ملک خصوصی است. مردم ترکمن اهل کاسبی در پاساژ نیستند. فقط در طبقه بالا صنایع دستی فروخته می گردد و قیمت محصولاتی که عرضه می نمایند نیز بسیار بالا است. برای مثال یک پوست را دو میلیون تومان می فروشند! با این وضعیت اقتصادی کدام مسافر حاضر می گردد برای یک پوست این مبلغ پرداخت کند؟

اما معاون صنایع دستی استان گلستان اظهار می نماید اخیرا جلساتی برای برطرف مسائل موجود این بازارچه داشته اند و تا سه هفته دیگر رونق می گیرد.

مریم حاج ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره بازارچه صنایع دستی گنبد کاووس به خبرنگاران، شرح می دهد: همه هنرمندانی که در بازارچه صنایع دستی فعالیت می نمایند، مستاجر هستند. دو هفته پیش درباره این بازارچه جلساتی با سرمایه گذار داشتیم. این بازارچه مسائلی از جمله برق دارد زیرا ساختمان نوساز است و بخش هایی از آن همچنان نیمه کاره است.

او با بیان اینکه مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گنبد کاووس که به تازگی در این سِمَت منصوب گردیده، در حال پیگیری آن است، ادامه می دهد: هنرمندان صنایع دستی از سال گذشته در این بازارچه در حال فعالیت هستند و قرار شد تا زمانی که مشکل آنها برطرف گردد یعنی تا آخر آبان ماه به صورت رایگان به فعالیت شان ادامه دهند.

حاجی ابراهیمی با اعلام اینکه برخی از مسائل موجود مربوط به شخص هنرمند و شهرستان می گردد، می افزاید: چون اغلب ترکمن ها ساکن شهرستان گنبد هستند، شرایط و قوانین خاصی برای خودشان دارند. هنرمندان برای فعالیت خودشان ساعت کاری معین معین نکرده بودند اما این طور نیست که کسی غرفه اش را رها کند و برود. ما در جلسه ای که برگزار کردیم برنامه ریزی کردیم که ساعت کاری معینی در نظر گرفته گردد و قرار گردیده بازارچه رونق بگیرد.

معاون صنایع دستی استان گلستان می گوید: مسائل این بازارچه آنالیز گردیده و به احتمال زیاد تا سه هفته آینده دوباره رونق می گیرد. با توجه به اینکه این بازارچه مسائلی از جمله برق داشت، سرمایه گذار پذیرفت که غرفه ها تا آخر آبان ماه به صورت رایگان همچنان در اختیار صنعتگران باشد و بعد از آن فقط مبلغ 100 هزار تومان برای اجاره پرداخت نمایند مشروط بر اینکه هنرمندان کوشش نمایند تا کسب و کارشان رونق بگیرد زیرا اگر ما هر امکاناتی هم در اختیار آنها بگذاریم اما محصولات خوبی نداشته باشند و خودشان هم در این زمینه کوشش ننمایند، ما هم نمی توانیم برای آنها کاری انجام دهیم.

او با بیان اینکه حدود 15 مغازه صنایع دستی در این بازارچه وجود دارد، اضافه می نماید: برخی از صنعتگران مغازه های خود را ساعت هشت شب تعطیل می نمایند در حالی که مسافران سعی می نمایند از تمام زمانی که در یک شهر هستند استفاده مفید نمایند. قرار گردیده صنعتگران زمان بیشتری برای کار بگذارند تا آنجا رونق بگیرد.

حاجی ابراهیمی همچنین درباره نظارت روی قیمت محصولات عرضه گردیده، نیز اظهار می نماید: این یکی از مسائلی است که با صنعتگران و هنرمندان این شهرستان داریم و با آنها صحبت کردیم که قیمت گذاری معقولی برای محصولاتشان داشته باشند تا وقتی گردشگر وارد این بازارچه می گردد، دست خالی برنگردند و توان مالی خرید داشته باشد.

معاون صنایع دستی استان گلستان درباره نبود تابلوهای راهنمای برای اطلاع رسانی درباره وجود بازارچه صنایع دستی یا موزه فرش در گنبد کابوس نیز شرح داد: همه این موارد دست به دست هم داده بود تا این بازارچه رونق نداشته باشد. از طرفی با فرمانداری شهرستان گنبد کابوس هم مکاتبه کردیم و درخواست دادیم که با شهرداری و شورای شهر جلسه ای بگذارند تا این مسئله به طور جدی آنالیز و پیگیری گردد.

کبریا حسین زاده ـ خبرنگاران

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 3728

به "هنوز به رونق این بازارچه هنری امیدوارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز به رونق این بازارچه هنری امیدوارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید