کتاب 300 هزار تومانی آقای بازیگر!

به گزارش مجله سرگرمی، مجله مهر: بهانه اش مادرهایی است که بدون اینکه حواسمان باشد، آرام آرام محو می شوند و تصویر تمام سال های بودنشان هم ناپدید می گردد. پروژه ای زیبا و دوست داشتنی از مادرهای این سرزمین که هرکدام در گوشه ای از این خاک و دیار به مادری کردن مشغول هستند، به همان شکل سنتی و همیشگی که از آن ها می شناسیم.

کتاب 300 هزار تومانی آقای بازیگر!

این بار صابر ابر با همکاری آرش صادقی برای معرفی این مادران دست به کار شدند، یک سال بیشتر است که در کشور می گردند و هربار پای سفره یک مادر از یک فرهنگ می نشینند تا حرف های مشترکشان را کشف نمایند. این اتفاق به قدری شیرین و دوست داشتنی است که خیلی از ما بعد از اعلام صابر ابر در صفحه اینستاگرامش، ماجراها را پیگیری می کردیم و هربار که عکس یکی از همین مادرها را می دیدیم، عطشمان برای کشف آنچه که در حال رخ دادن بود، بیشتر می شد.

ما اهل رونمایی هستیم!

خیلی از ما می دانستیم جمع کردن چنین پروژه ای بدون برنامه ریزی و صرف وقت، هزینه و انرژی به نتیجه نمی رسید و معین است که صابر ابر با تیمی که همراهش بودند، با انگیزه کشف و شهود کوشش کردند بهترین نتیجه را ارائه دهند و خاتمه محصول نهایی در روزهای نیمه شهریور رونمایی شد.

اما تصور خیلی ها از این محصول نهایی بهم خورد، جایی که بسیاری از ما فکر می کردیم قرار است با مجموعه ای از مستند که درباره شیوه زندگی و گذران امور مادرهاست، روبرو شویم، اما ماجرا این طور نبود. مراسم رونمایی از یک کتاب با حضور صابر ابر و در محافل فرهنگی مختلف برگزار گردید. او ما را با کتاب بزرگی روبرو کرد که قیمت پشت جلدش هم به اندازه خودش سنگین بود!

کتاب 300 هزار تومانی؟

بدون شک کتاب تا هفت خانه آن ورتر می تواند کتاب خوبی باشد. از رنگ جلد تا جنس کاغذ و حتی فونتی که در آن به کار رفته. عکس های با کیفیت و چشم نوازی که از زنان کمتر دیده گردیده این مرزو بوم دارد؛ همه و همه نشانه ای از احترام تهیه نمایندگان اثر به مخاطب است. اما همه یک کتاب در فرم آن خلاصه نمی گردد، وقتی از کتاب به عنوان یک محصول فرهنگی صحبت می کنیم، این نکته اهمیت دارد که فقط جلد و صحافی و عکس خوب نداشته باشد، بلکه حرف جدید و اثر گذاری را نیز بزند.

تا هفت خانه آن ورتر بیشتر تک نگاری های شخصی صابر ابر از مهمان شدن در خانه های مادران است، دستور غذاها هم واقعا دستور غذا نیستند، همچنان روایت هستند، ابَر به ما می گوید که مادر برای تهیه یک غذا از چه موادی و به چه شکلی استفاده می نماید. یعنی کتاب نه کاملا دستور آشپزی، نه کاملا سفرنامه و نه کاملا معرفی آدم ها و شرایطشان است، بلکه مجموعه ای از این ها را در کنار هم قرار داده که در عین حال هیچ کدام کامل نیستند.

کتاب در قطع رحلی با پنج هزار نسخه، قیمتی 300 هزار تومانی دارد! یعنی اگر همه نسخه ها به فروش برسد 1.500.000.000 تومان به جیب عوامل پشت صحنه کتاب می ریزد. قیمتی که با توجه به تعداد نسخه ها حتی در بازار گران انتشارات همچنان عجیب به نظر می رسد. چون در بازار نشر این مساله وجود دارد که معمولا کتاب های اول نویسنده ها را در تعداد نسخه های کمتر می گیرند تا شرایط فروش و نگهداری راحت تری هم داشته باشد، در این شرایط معمولا قیمت ها بالاتر می رود. اما از آن طرف هرچه تعداد نسخه ها بیشتر می گردد، برخی هزینه های چاپ نیز کاهش پیدا می نمایند.

آیا این ترویج فرهنگ کتاب خوانی است؟

در روزهایی که دغدغه های اقتصادی کشور به تامین نیازهای اولیه خلاصه می گردد، صحبت از اقلام فرهنگی برای عده ای بیشتر شوخی به نظر می رسد. این روزها باید گفت اگر در انتشار کتابی واقعا مساله ارتقای فرهنگ مطرح باشد، صاحبان حوزه بیشتر به دنبال کم کردن هزینه ها باشند تا اینکه کتابی که هنوز معین نیست مخاطب آن دقیقا چه کسانی خواهند بود را راهی بازار نمایند. کتابی که جلوه های بصری آن بیشتر مورد اهمیت بوده و در رنگ های مختلف می تواند زینت بخش کتاب خانه های رنگی قشر مرفه باشد!

موسسه فرهنگی این جا

کتاب را نشر این جا میان شهر منتشر نموده است، موسسه فرهنگی و هنری این جا که هم کلاس آموزشی دارد، هم کافه و کتابخانه. حضور در کلاس های آموزشی که جداست، اما برای استفاده از کتابخانه و بوفه (کافه) باید عضو باشید، البته که بار اول را بدون عضویت می روید و اگر حس کردید اهل آن جا هستید با مبلغ 150 هزار تومان به مدت سه ماه عضو می شوید تا بتوانید از محیط بهره ببرید.

فضای مجازی علیه ابر

قیمت کتاب تا هفت خانه آن ورتر در فضای مجازی هم سر و صدایی برپا نموده! در مرحله اول مقایسه کتاب با آثار نویسنده های بزرگ یا کتاب هایی با قطع مشابه به راه افتاد. البته برخی این مقایسه را درست نمی دانند، با این حال کسی نیست که این قیمت را تایید نموده باشد. حالا در میان مردم راه افتاده که کتاب تبدیل به هنری که در خدمت ثروتمندان است، گردیده!

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

dorezamin.com: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 3122

به "کتاب 300 هزار تومانی آقای بازیگر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب 300 هزار تومانی آقای بازیگر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید