دوراهی امریکایی

به گزارش مجله سرگرمی، 2 روز دیگر مهم ترین انتخابات چند دهه اخیر امریکا بین دو پیرمرد دموکرات و جمهوریخواه این کشور، جو بایدن و دونالد ترامپ که سال های هفتمین دهه زندگی شان را می گذرانند، شروع می گردد.

دوراهی امریکایی

نگاه های بسیاری به این انتخابات دوخته شده است و نه فقط مردم امریکا که همه دنیا به این انتخابات چشم دوخته اند تا ببیند آیا تاجر کاخ سفید که او را بیشتر به عنوان رئیس جمهوری می شناسند که در 4 سال گذشته باعث عدم تعادل در موازنه های سیاسی و مالی دنیا شده است، همچنان بر امریکا حکم خواهد راند، یا بایدنی جانشین او می گردد که به سنت های حزب دموکرات پایبند است و می تواند آرامش را به کاخ سفیدی که 4 سال هیجانزده را سپری نموده است، بازگرداند.

به گزارش نیویورک تایمز، امروز در حالی که درجه حرارت کمپین های انتخاباتی بشدت گرم و به عبارتی داغ و سوزان شده بود، جو بایدن و دونالد ترامپ مهم ترین کمپین های انتخاباتی خود را برگزار کردند. ترامپ که بسیار نگران آرای انتخاباتی خود در پنسیلوانیا است، ترجیح داد، تمام روز خود را صرف برپایی سخنرانی در 4 نقطه این ایالت کند. او سال 2016 توانسته بود در این ایالت که با 20 رأی الکترال، از ایالت های کلیدی است، پیروز گردد و اکنون نیز امیدوار است، این کامیابی را تکرار کند. اما نظرسنجی ها نشان می دهد تمایل مردم به کاندیدای دموکرات بیش از تمایل آنها به رئیس جمهوری است که 4 سال سیاست های او را با گوشت و پوست خود احساس نموده اند. ترامپ در سخنرانی خود در نیوتاون در حالی که جمعیت زیادی از هوادارانش بدون ماسک در این کمپین حضور داشتند، از آنها خواست روز انتخابات موج قرمز راه بیندازند تا با پیروزی او در پنسیلوانیا کار انتخابات تمام گردد. او سپس بایدن را به تمسخر گرفت و گفت: او فقط از کووید می گوید. انگار هیچ چیز دیگری بلد نیست. این در حالی بود که آمارها نشان می دهد تا به امروز 700 نفر از کسانی که در 50 محل کمپین های رئیس جمهوری امریکا حضور داشته اند، به علت ابتلا به کرونا درگذشته اند.

در نقطه مقابل اما بایدن کوشش نموده کمپین هایی کم جمعیت و آنلاین را برگزار کند. او در جدیدترین این کمپین ها به میشیگان با 16 رأی الکترال رفت. ایالت دیگری که ترامپ سال 2016 در آن به پیروزی رسیده بود، اما حالا گرایش مردم در این ایالت نیز به کاندیدای آبی است. او در سخنرانی اش در این ایالت گفت: وقت آن است که ترامپ چمدانش را ببندد و برود. بایدن در این کمپین، رئیس سابق خود، باراک اوباما را به همراه داشت. اوبامایی که در هر دو دوره ریاست جمهوری اش در این ایالت به پیروزی رسیده بود و اکنون آمده بود تا با قدرت کاریزما و سخنوری خود، از معاون سابقش حمایت کند. او در سخنرانی اش در میشیگان بیش از آنکه بخواهد به طور مستقیم از بایدن حمایت کند، به نقد ترامپ پرداخت و او را مردی توصیف کرد که: به جای یاری به دیگران، فقط به خودش و حلقه یاران و خانواده اش یاری می نماید. او مردم امریکا را به تغییر دعوت کرد و گفت: این سه شنبه فرصتی است تا همه چیز را تغییر دهید و به سامان برسانید.

آخرین نظرسنجی ها چه گفتند

دو رقیب امروز در حالی کمپین های خود را برگزار کردند که جدیدترین نظرسنجی ها نشان می داد، بایدن همچنان رجحان خود را بر ترامپ در آرای سراسری حفظ نموده است. بر اساس نظرسنجی سی ان ان، بایدن با 52 درصد جلوتر از ترامپ با 42 درصد است. این در حالی است که بر اساس آماری که فایننشال تایمز ارائه داد، شرایط آرای الکترال بایدن پسرفت داشته و در حالی که پیشتر تصور می شد بتواند تا 290 رأی الکترال را داشته باشد، اکنون احتمالاً خواهد توانست 272 رأی الکترال را از آن خود کند. بر مبنای قوانین انتخاباتی امریکا کاندیدایی برنده می گردد که بتواند به حداقل 270 رأی الکترال دست یابد. آرای الکترال، آرای نخبگان جامعه سیاسی امریکا متشکل از نمایندگان دو حزب در مجلس نمایندگان و همین طور سناتورهای آنان در مجلس سنا است. انتظار می رود در این دور از انتخابات امریکا شاهد رکورد کم سابقه ای در مشارکت مردمی در انتخابات باشیم.

انتخابات ریاست جمهوری و در کنار آن کنگره امریکا سه شنبه، ساعت 6 صبح به وقت محلی شرقی ترین نقاط این کشور همچون نیویورک (14:30 به وقت تهران) شروع می گردد و ساعت 21 به وقت محلی غربی ترین نقاط این کشور (5:30 بامداد چهارشنبه به وقت تهران) سرانجام می گیرد. این دور از انتخابات امریکا در حالی برگزار می گردد که نگرانی های امنیتی زیادی پیرامون آن وجود دارد. امروز حامیان ترامپ و بایدن در بورلی هیلز در لس آنجلس درگیر شدند. طوری که پلیس مجبور به استفاده از گاز اشک آور شد. در روزهای قبل هم ایالت های مختلف امریکا شاهد چنین درگیری هایی بودند. ناظران معتقدند این درگیری ها در روز انتخابات می تواند افزایش چشمگیری یابد.

نقاط ضعف بایدن و ترامپ در انتنخابات

شاید تا حدود 8، 9 ماه قبل شرایط امریکا به گونه ای نبود که دونالد ترامپ تصور کند در کارزار انتخابات 2020 حتی سیاست های پوپولیستی اش نیز راه به جایی نخواهد برد. اما به نوشته سی ان بی سی، درست در روزهایی که او و تیمش برنامه های پیروزی شان را برای دور دوم می چیدند، تراژدی ویروس کرونا و آوار آن بر اقتصاد امریکا، با ضربه ای مهلک کاخ آرزوهایشان را ویران کرد. بیکاری، فقر و شیوع سریع کرونا در طول 9 ماه وعده ها و برنامه های پرطمطراق مالی ترامپ را ناباورانه به بن بست کشاند. در این شرایط اما یک گزارش افشاگرانه در نیویورک تایمز وخامت اوضاع را برای ترامپ بیشتر کرد؛ گزارشی درباره پرداخت 750 دلار مالیات در مدت 5 سال. گرچه دونالد ترامپ در نخستین مناظره انتخاباتی سعی کرد این لکه سیاه را با فرافکنی هایش رفع کند اما حتی اگر به گفته خودش بدهی عقب افتاده این چند سال نیز پرداخت شده باشد این تخلف هرگز از ذهن مردم امریکا پاک نخواهد شد. فارغ از این مسائل جنبش سیاهپوستان امریکا و حمایت علنی او از نژادپرستی، شائبه تبانی با روسیه در انتخابات 2016 و سوء استفاده او از قدرت در موضوع اوکراین نیز نقاط سیاهی است که پیروزی او در انتخابات 2020 را با اما و اگرهایی همراه نموده است. در سوی مقابل، نامزد دموکرات ها نیز با وجودی که بداقبالی ها و رفتارها و تصمیمات رئیس جمهوری فعلی ورق را دست کم در نظرسنجی ها به سود او برگردانده و همچنان اعداد و ارقام پیشتازی او بر رقیب جمهوریخواهش را نشان می دهد اما شائبه های معاملات کلان پسرش هانتر هرگز دست از سر او برنمی دارد. به نوشته کوریر ژورنال، روس ها بتازگی با افشای خبر پیدا شدن لپ تاپ دوم هانتر بایدن این دردسر را تازه کردند و رودی جولیانی وکیل ترامپ با استفاده از این موضوع سعی در تخریب چهره رقیب کرد. شایعات درباره اینکه هانتر با استفاده از صندلی پدر میلیون ها دلار از شرکت گازی در اوکراین گرفته، همان دردسری است که در بزنگاه انتخابات دستاویزی برای تخریب نامزد دموکرات ها شده است.

رکوردزنی آرای پیش از موعد

48 ساعت مانده تا شروع رسمی انتخابات ریاست جمهوری 2020 امریکا حدود 92 میلیون امریکایی به دلیل شرایط شیوع کرونا در انتخابات پیش از موعد مشارکت نموده اند. این رقم که دو سوم شرکت نمایندگان در انتخابات 2016 است رکوردی در تاریخ انتخابات امریکا به شمار می رود. براساس گزارش آسوشیتدپرس، فلوریدا و جورجیا بالاترین آمار مشارکت در انتخابات زودهنگام را داشته اند و در بعضی ایالت ها مانند تگزاس شمار رأی دهندگان نسبت به سال 2016 بالاتر رفته است. گفته می گردد از 92 میلیون رأی اخذ شده 52 میلیون به صورت پستی و 33 میلیون نیز در شعبه های اخذ رأی ثبت شده است. رکورد رأی گیری پیش از موعد بدون حواشی نیز نبوده است به طوری که شبکه سی بی اس به نقل از مقامات منطقه باتلر پنسیلوانیا، از ناپدید شدن هزاران برگه پستی رأی در سیستم پست این منطقه خبر داده است. با توجه به اینکه سیستم پستی باتلر از این اتفاق اعلام بی خبری نموده، مقامات امریکا از مردم منطقه خواسته اند در فرصت به جامانده بار دیگر اقدام به رأی دادن نمایند. از سویی ساکنان جزیره گوام در 8 هزار مایلی واشنگتن نیز در اعتراض به نداشتن حق رأی به خیابان ها آمدند. به گزارش گاردین، این جزیره با وجودی که در قلمروی امریکا است اما طبق قانون کشور هیچ حقی برای انتخاب رئیس جمهوری ندارد و با وجود برگزاری انتخابات، آرای آن شمرده نخواهد شد.

مشروح این گزارش را فردا(دوشنبه 12 آبان ماه) در روزنامه ایران بخوانید

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

batask.ir: مترجم آنلاین، دارالترجمه آنلاین

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 117730

به "دوراهی امریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوراهی امریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید